Dokumentene inneholder relevante opplysninger for eventuell kjøper.
Vedlikehold
I 2018 har det vært noe oppgradering/vedlikehold av teknisk utstyr, i tillegg til synlige tiltak.
De fleste synlige tiltak er prosjekter subsidiert gjennom bomiljotilskudd og omtales separat.
Oversikten nedenfor viser viktige omrader med forbedringer fra foregående periode, men er ikke uttømmende:
- Brannkontroll. Det er foretatt kontroll av alle fellesarealer og næringsseksjoner
- Installasjon av nye trykkstyrte sirkulasjonspumper til kjøling til næringsseksjoner (alle pumper er nå skiftet)
- Ombygning av ventilasjonsaggregater i oppganger 15, 23 og 27- Ombygging av aggregat 36.07 - ventilasjon næring (Vender restaurant og senterkontor).
- Utskiftning av porttelefonanlegg (2017/2018)
- Installasjon av elektronisk adgangskontroll
- Utskiftning av alle armaturer på loft til LED (ca. 170 stk)
Avtale med ny gartner fungerer meget bra og utvides i 2019.
Skadedyr
Skadedyrsituasjonen er fortsatt under kontroll. Sameiene har veldig få veggdyr- og
kakerlakksaker nå.
Skoler
Det er barnehage og skoler i alle trinn i nærområdet.
Andre forhold
Selger er et dødsbo og har således ingen kunnskap om leiligheten eller eiendommen forøvrig. Boligen er ikke i henhold til dagens byggeforskrifter og fremstår med et behov for oppussing. Selger fraskriver seg ansvar for alle feil og mangler. Selger/boet er under offentlig skifte, og kjøpers reklamasjonsmuligheter være ytterligere redusert, i og med at boet er juridisk motpart og boet blir gjort opp snarest mulig. Arvinger har intet ansvar for boets reklamasjonsforpliktelser. Ny eier må hensyn ta dette i sin budgivning, og ved dette også i sin vurdering av hva leiligheten er verd for seg.
Om man ikke har fagkunnskap om hvilke arbeider og kostnader som vil påløpe for en slik rehabilitering, oppfordres man til å medbringe egen fagkyndige forut for budgivning. Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagte verditakst.
Det er spesielle forhold rundt siste eiers dødsfall i leiligheten, som opplyses av megler på forespørsel.
Leiligheten vil ikke bli ytterligere rengjort før overtagelse, og kjøper aksepterer å overta i fremvist stand.
Boligkjøperforsikring
Det gjøres oppmerksom på at kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Dette er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste 5 årene. Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøte og koster mellom kr 4 100,- og 13 900,- avhengig av boligtype og forsikringsprodukter. Egenandel på kr 4.000,- påløper etter 10 advokattimer eller ved tvist (hvis et fremsatt krav er bestridt eller ubesvart). Egenandelen refunderes dersom kunden mottar erstatning/prisavslag fra motparten. Les mer om Boligkjøperforsikring i vedlagte materiell. Vi gjør oppmerksom på at meglerforetaket mottar godtgjørelse for formidling av forsikringen.
Betalingsbetingelser
Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtakelse.
Solgt 'som den er'
Boligen selges som den er, jfr. Avhendingslovens § 3-9.
I forhold til mangler er det kun Avhendingsloven § 3-7 "manglende opplysninger om boligen" og § 3-8 "uriktige opplysninger om boligen" som kan påberopes, med mindre boligen er i vesentlig dårligere stand enn kjøper hadde grunn til å regne med ut i fra kjøpesum og forhold ellers, jfr. Avhendingslovens § 3-9.
Bod
Leiligheten disponerer en bod på loftet nr 25, merket med seksjonsnr. 254.
Tilbehør
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens hvite- og brunevarer ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av dette prospekt. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør. Hvitevarer, som ikke er integrert i innredning, medfølger ikke i handelen.
Heftelser
Følgende heftelser er tinglyst på eiendommen:
1990/43532-1/105 Erklæring/avtale 17.07.1990
Erkl. ang. nettstasjon nr.592 med div. best. Kan ikke avlyses uten samtykke fra Oslo Lysverker.
Overført fra: 0301-230/421
Gjelder denne registerenheten med flere
1990/45571-1/105 Erklæring/avtale 27.07.1990
Oslo Kommune eller den som Ok utpeker har rett å drive barnehage utendørs begrenset til 502 m2 . Div best.
Overført fra: 0301-230/421
Gjelder denne registerenheten med flere
1990/45572-2/105 Pantsettelseserklæring 27.07.1990
BELØP: NOK 15.000
Panthaver:Sameiet
Lnr: 1089355
Plikt til å vike prior. for inntil 90% av den til enhver tid gjeldende lånetakst
Gjelder denne registerenheten med flere
1991/19616-1/105 Obligasjon til husbanken19.04.1991
BELØP: NOK 483.000
Panthaver:Den Norske Stats Husbank
Overnevnte heftelser vil ikke bli slettet fra grunnboken. Ved etablering av pant i eiendommen gjøres det oppmerksom på at disse vil få prioritet etter overnevnte heftelser.
På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen og vil ikke bli slettet ved salg av eiendommen
De andre seksjonseierne har panterett (legal panterett/utinglyst panterett) i seksjonen for krav mot seksjonseier som følger av sameieforholdet, jfr. eierseksjonsloven § 31. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført.
Andel fellesgjeld
Sameiet har ingen lån.
Andel formue
Andel fellesformue utgjør kr 24 647,-
Regnskap
Styret mener at årsregnskapet gir et rettvisende bilde av sameiets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat. Informasjon om sameiets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt om budsjett for 2019.
Driftsinntekter i 2018 var til sammen kr 14 527 644.
Dette er kr 409 644 høyere enn budsjettert og skyldes andre inntekter.
Andre inntekter er budsjettert for lavt, og består i hovedsak av bomiljøtilskudd på kr 103 000 og kostnadsdelingen med Grønlandstunet.
Årets resultat på kr 1 465 810 fremkommer i resultatregnskapet og foreslås overført til egenkapital. Kr 1 500 444 foreslås overført vedlikeholdsfondet.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei-, vann- og avløpsnett, med private stikkledninger ut til offentlig nett.
Eier
Tor Dæhlis Dødsbo
Formuesverdi
Formuesverdi som primærbolig kr 951 260 per 31.12.17
Formuesverdi som sekundærbolig kr 3 424 535 per 31.12.17
Formuesverdien fastsettes med utgangspunkt i en kvadratmeterpris som beregnes av Statistisk sentralbyrå. Kvadratmeterprisen skal gi uttrykk for en estimert markedsverdi pr. kvadratmeter og bygger på statistiske opplysninger om omsatte boliger (boligtype, areal, geografisk beliggenhet og alder). Det tas også hensyn til om boligen ligger i et område som er tett eller spredt bebygget. Ut fra kvadratmeterprisene til SSB fastsetter Skatteetaten årlige kvadratmetersatser. Disse satsene vil utgjøre henholdsvis 25 prosent av kvadratmeterprisene for primærboliger (der boligeier er folkeregistrert pr. 1. januar) og 90 prosent for sekundærboliger (alle andre boliger). Formuesverdien finnes ved å multiplisere kvadratmetersatsen med boligens areal (P-ROM/BOA).
Overtagelse
Selger foretrekker en rask overtagelse. Angi ønsket overtakelse i Deres bud.
Evt. mulighet for utleie
Det foreligger ingen begrensning ihht kommune eller vedtekter om utleie av hele boligen som en bruksenhet.
I h.h.t. vedtekter skal ny eier eller leietaker godkjennes av styret. Søknadsskjema eierskifte og utleie finnes via hjemmesiden, boligperm.no eller sameiet. Uregistrerte leietakere kan bortvises fra sameiets grunn.
Fra årsberetningen refereres:
"140 av boligseksjonene i Sameiet, det vil si 47 prosent av alle leilighetene, er utleid."
Sameiet er kjent med at det pågår organisert korttidsutleie av seksjoner i Sameiet i regi av aksjeselskap og privatpersoner. Utleiere driver det styret oppfatter som næringsvirksomhet, noe som styret mener er i strid med Eierseksjonsloven og i strid med Sameiets vedtekter. I henhold til vedtekter og ordensregler må alle utleieforhold godkjennes av styret/driftsleder, noe som ikke skjer med denne typen utleieforhold.
Ferdigattest/brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest/brukstillatelse for eiendommen datert 04.05.1994. Dokumentet er vedlagt denne salgsoppgaven. Ferdigattest er en sluttattest fra bygningsmyndighetene om at et søknadspliktig tiltak er ferdigstilt. At ferdigattest eksisterer er ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS
Regulering
Eiendommen ligger på en tomt regulert til byggeområde for boliger med gjeldende reguleringsplan S-3152,20 12.89. Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo kommune.
Offentlige planer
Oslo sentrum er stadig under endring/utvikling, bygg settesopp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser. Se også vedlagt reguleringskart.
Konsesjonsplikt
Ikke aktuelt for denne eiendommen.
Odelsrett
Ikke aktuelt for denne eiendommen.
Forkjøpsrett
Ingen forkjøpsrett.
Forbehold
Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i dokumenter som kan være interessante for handelen, slik som reguleringskart med bestemmelser, grunnboksutskrift og evt. servitutter / heftelser, husordensregler, regnskaper, budsjetter, innkalling og referat fra siste års sameiermøte etc. Disse dokumentene kan ses på meglers kontor.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, evnt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, før bud inngis.
Det er ikke kontrollert om tomtegrenser stemmer med de grenser/gjerder/ beplantning som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente.
Meglers standard kjøpekontrakt legges til grunn for avtalen. Standardkontrakt kan fås ved henvendelse til meglers kontor.
Det forutsettes at kjøper gjør seg kjent med henviste dokumenter inkludert alle salgsoppgavens vedlegg før budgivning/kjøp.
Boligselgerforsikring
Boligselgerforsikring er tegnet av eier og egenerklæring er vedlagt. Kjøper plikter å lese selgers egenerklæring og er kjent med sin undersøkelsesplikt i henhold til avhendingsloven § 3-10.
Hvitvaskingsloven
Fra 1/1 2004 er eiendomsmeglere underlagt hvitvaskingsloven. Dette innebærer at eiendomsmeglere er forpliktet til å melde fra om mistanke om forsøk på hvitvasking til Økokrim, uten at partene varsles om dette. Meglerkontoret er tilknyttet Reklamasjonsnemda for Eiendomsmeglingstjenester.
Sikkerhetsstillelse
Alle eiendomsmeglerforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset opptil kr 45 millioner. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 millioner. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over kr 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.
Annet
Dersom ikke annet er opplyst/særskilt avtalt, gjelder Norges Eiendomsmeglerforbunds liste over løsøre og tilbehør som angir hva som bør følge med boliger og fritidsboliger ved salg. Særskilte avtaler om tilbehør må avtales før bindende avtale inngås, dvs før budaksept. Listen kan fås ved henvendelse til megler og vil være et vedlegg til kontrakten mellom partene.
Egen innboforsikring må tegnes av kjøper.
Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E verk eller brann-/feiervesen på eiendommen.
Dersom handel kommer i stand er det avtalt at selger betaler 1,75% inkl mva i provisjon. I tillegg er det avtalt oppstartsgebyr kr 9.900,-, visninger kr 2.500,- pr time, markedspakke kr 14.900,-, inneståelsesebyr kr 1.620,- ved salg av denne eiendommen. I tillegg belastes direkte utlegg.
Dersom handel ikke kommer i stand belastes direkte utlegg, markedspakke kr 14.900,-og tillegg.
Det økonomiske oppgjøret mellom partene utføres av:
Sem & Johnsen Oppgjør AS
Orgnr. 999 638 996
Pb 1613 Vika
0119 Oslo
V/ansvarlig oppgjørsmedhjelper: Rita Bråten, Kathrine Fjeldberg, Christian R. Sunde, Kristine Dahl
Oppdragsansvarlig
Sem & Johnsen Nye Boliger
PB. 1488 Vika
0116 Oslo
Foretaksregistrert orgnr: 997812824