Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Styrets arbeide fra årsmøtet 2021 til årsmøte 2022.
HMS - styret har fokus på brannforebyggende tiltak:
- Brannvarslingsanlegget.
Rømningsveien fra bassenget skal styret finne en bedre løsning på.
Det er oppgradert lys i alle oppganger og korridorer.
Det har vært arbeidet med å finne gode arbeidsforhold mellom Næring og styret samt ha en kostnadsfordeling som er riktigst mulig.
- Næring har foretatt fasadeendringer samt kjerneboring i bygget det ikke er søkt om hverken til styret eller til Plan og Bygg.
- Det diskuteres fortsatt flere saker med Næring for å finne gode løsninger for alle parter.
- Det er diskusjoner med næring om bruk av søppelrom og styret har klare retningslinjer hvordan denne utfordringen løses.
Maling av garasjen samt asfaltering og montering av bedre belysning er gjennomført.
Det er inngått en ny strømavtale med Elkraft om kjøp av strøm på følgende betingelser: 50% spot pris og 50% forvaltnings pris.
Det er vedtatt en ekstraordinær innbetaling fra sameierne på kr. 250.000.- grunnet økt felleskostnader som strøm, vedlikehold samt uforutsette skader som ikke dekkes av forsikringen. Innbetalingen foreslås gjennomført 01.09.22 og fordeles etter sameiebrøken.
Sameiet har en sunn økonomi, men det er lite penger til større vedlikeholdsprosjekter. For å få gjennomført vedlikehold av fasaden kreves et større beløp fra sameierne som blir konkretisert under punkt 4 B) ekstraordinære innbetalinger fra sameierne, i innkallingen til Årsmøte i juni 2022.
Styret er i ferd med å reparere flisene i inngangspartiet.
I forbindelse med fasadevedlikehold (maling av vinduskarmer) må alle seksjonseierne innbetale kr. 500.000 til sammen. Fordelingen skjer etter sameiebrøken. For denne seksjonen utgjør denne 4,14 % som utgjør 20.700 kr. Beløpet skal innbetales som en engangsinnbetaling med frist 01.11.2022.
Skoler
Barneskole:
Bjørnsletta skole (1-10 kl.) 4 min
790 elever, 26 klasser 0.3 km
Barnehager:
Kjosjordet barnehage (1-5 år) 5 min
45 barn, 3 avdelinger 0.4 km
Blokkajordet barnehage (1-5 år) 6 min
81 barn, 5 avdelinger 0.5 km
Skogfuglen barnehage 10 min
55 barn
Andre forhold
Selger 1: Stein Bjørndal sin andel under offentlig skifte v/ bobestyrer og advokat Heidi Kjær Trudvang
Selger 2: Sidsel Wæhle
Offentlig skifte
Selger 1 Stein Bjørndal sin andel (3/4) er under offentlig skifte. Det er oppnevnt en bobestyrer for boet.
Dette medfører at selger av denne andelen (selger 1) kun er en juridisk person som ikke har bebodd eiendommen, og at det etter overtagelse og avslutning av bobehandling vil være begrensede muligheter til å nå frem med krav om erstatning eller prisavslag.
Boligkjøperforsikring
Det gjøres oppmerksom på at kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Dette er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste 5 årene. Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøte og koster mellom kr 4 100,- og 13 900,- avhengig av boligtype og forsikringsprodukter. Egenandel på kr 4.000,- påløper etter 10 advokattimer eller ved tvist (hvis et fremsatt krav er bestridt eller ubesvart). Egenandelen refunderes dersom kunden mottar erstatning/prisavslag fra motparten. Les mer om Boligkjøperforsikring i vedlagte materiell. Vi gjør oppmerksom på at meglerforetaket mottar godtgjørelse for formidling av forsikringen.
Betalingsbetingelser
Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtakelse.
Bod
Eiendommen disponerer en bod i kjeller i tillegg til en innvendig bod i leiligheten.
Matrikkel
Gnr. 28 bnr. 1032 snr. 14 orgnr. 993813435 i Oslo kommune
Tilbehør
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens hvite- og brunevarer ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av dette prospekt. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør. Hvitevarer, som ikke er integrert i innredning, medfølger ikke i handelen.
Fastmonterte taklamper (stue, spisestue, kjøkken og entrè) medfølger ikke.
Heftelser
Følgende heftelser er tinglyst på eiendommen:
1982/9761-1/105 Erklæring/avtale 13.04.1982
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Overført fra: 0301-28/1032/0/1
Gjelder denne registerenheten med flere
1982/11063-1/105 Best. om adkomstrett 27.04.1982
Rettighetshaver: gnr 10 bnr 26 snr 1-225
Bestemmelse om veg
Bestemmelse om garasje/parkering
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-28/1032/0/1
Gjelder denne registerenheten med flere
2009/395036-1/200 ** Diverse påtegning 04.06.2009
Tidsbegrensning for gjesteparkering utgår, retten til gjesteparkering gjelder hele døgnet.
Overnevnte heftelser vil ikke bli slettet fra grunnboken. Ved etablering av pant i eiendommen gjøres det oppmerksom på at disse vil få prioritet etter overnevnte heftelser.
På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen og vil ikke bli slettet ved salg av eiendommen
De andre seksjonseierne har panterett (legal panterett/utinglyst panterett) i seksjonen for krav mot seksjonseier som følger av sameieforholdet, jfr. eierseksjonsloven § 31. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført.
Andel fellesgjeld
Kr. 1 135
Sameiet har følgende lån:
Lånenr.: OBOS01-98207646326 A
Restgjeld total kr 27.571,- / andel kr 1.135,-
Restløpetid: 3 mnd
Flytende rente 5% pr 08.08.22
Sameiet har ihht styreleder ingen planer om å ta opp ytterlige lån i nærmeste fremtid.
Andel formue
Andel fellesformue utgjør kr 16 910,-
Regnskap
Driftsinntekter i 2021 var til sammen kr 2 893 527.
Driftskostnadene i 2021 var til sammen kr 2 109 358.
Årsresultatet for 2021 viste et overskudd på kr 785 018,-.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei-, vann- og avløpsnett, med private stikkledninger ut til offentlig nett.
Eier
Bobestyrer og advokat Heidi Kjær Trudvang på vegne av Stein Bjørndals dødsbo under offentlig skifte og
Sidsel Wæhle.
Formuesverdi
Formuesverdi som primærbolig kr 2 318 293 per 31.12.20
Formuesverdi som sekundærbolig kr 8 345 855 per 31.12.20
Formuesverdien fastsettes med utgangspunkt i en kvadratmeterpris som beregnes av Statistisk sentralbyrå. Kvadratmeterprisen skal gi uttrykk for en estimert markedsverdi pr. kvadratmeter og bygger på statistiske opplysninger om omsatte boliger (boligtype, areal, geografisk beliggenhet og alder). Det tas også hensyn til om boligen ligger i et område som er tett eller spredt bebygget. Ut fra kvadratmeterprisene til SSB fastsetter Skatteetaten årlige kvadratmetersatser. Disse satsene vil utgjøre henholdsvis 25 prosent av kvadratmeterprisene for primærboliger (der boligeier er folkeregistrert pr. 1. januar) og 90 prosent for sekundærboliger (alle andre boliger). Formuesverdien finnes ved å multiplisere kvadratmetersatsen med boligens areal (P-ROM/BOA).
Overtagelse
Etter nærmere avtale. Angi ønsket overtakelse i Deres bud.
Evt. mulighet for utleie
Det foreligger ingen begrensning ihht kommune eller vedtekter om utleie av hele boligen som en bruksenhet.
Ferdigattest/brukstillatelse
Ullern alle 41 - Svømmebasseng i kjeller Ferdigattest - 1985
Ullern alle 41 - Sammenføyning av leiligheter - Ferdigattest - 2018
Ullern alle 41 - Påbygg - Ferdigattest - 1987
Ullern alle 41 - Kontor til bolig - Ferdigattest - 2011
Ullern alle 41 - Innbygging vareleveringsrampe - Ferdigattest - 2012
Ullern alle 41 - Forretningsbygg - Ferdigattest - 1994
Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS
Regulering
Eiendommen ligger på en tomt regulert til byggeområde for boliger, forretning, kontor og bevertning med gjeldende reguleringsplan S-4296, vedtaksdato 28.02.2007.
Offentlige planer
Saksnummer 201603196 - Reguleringssak
Åsjordet 3 - Planforslag til politisk behandling - Bolig
Neptune Bolig 3 AS foreslår å omregulere Åsjordet 3 fra småhusbebyggelse, felles kjøreveg til blokkbebyggelse, offentlig kjøreveg. Hovedhensikten med planen er å rive eksisterende enebolig for å etablere 26 nye boenheter i en blokkbebyggelse på 3-5 etasjer.
Konsesjonsplikt
Ikke aktuelt for denne eiendommen.
Odelsrett
Ikke aktuelt for denne eiendommen.
Forkjøpsrett
Sameiet praktiserer ikke forkjøp.
Forbehold
Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i dokumenter som kan være interessante for handelen, slik som reguleringskart med bestemmelser, grunnboksutskrift og evt. servitutter / heftelser, husordensregler, regnskaper, budsjetter, innkalling og referat fra siste års sameiermøte etc. Disse dokumentene kan ses på meglers kontor.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, evnt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, før bud inngis.
Det er ikke kontrollert om tomtegrenser stemmer med de grenser/gjerder/ beplantning som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente.
Meglers standard kjøpekontrakt legges til grunn for avtalen. Standardkontrakt kan fås ved henvendelse til meglers kontor.
Det forutsettes at kjøper gjør seg kjent med henviste dokumenter inkludert alle salgsoppgavens vedlegg før budgivning/kjøp.
Boligselgerforsikring
Boligselgerforsikring er tegnet av eier og egenerklæring er vedlagt. Kjøper plikter å lese selgers egenerklæring og er kjent med sin undersøkelsesplikt i henhold til avhendingsloven § 3-10.
Hvitvaskingsloven
Megler er rapporteringspliktig etter Lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering, "hvitvaskingsloven". Megler er derfor forpliktet til å gjennomføre kundetiltak for både oppdragsgiver og kjøper, som blant annet innebærer plikt til å gjøre tiltak for å få bekreftet identiteten til kjøper og eventuelle "reelle rettighetshavere".
Normalt skjer bekreftelse av en persons identitet ved fremvisning av gyldig legitimasjonsdokument (ved personlig fremmøte), ved bruk av BankID, eller ved fremleggelse av en bekreftet kopi av et legitimasjonsdokument. Dersom kjøper er en juridisk person (AS, ANS, eller øvrige selskapsformer) må det foretas "egnede tiltak" for å kartlegge "reelle rettighetshavere" av kjøper.
Kjøper er forpliktet til å bidra til gjennomføring av de kundetiltak som initieres av Sem & Johnsen.
Dersom kjøper ikke bidrar til at Sem & Johnsen får gjennomført tilfredsstillende kundetiltak, kan ikke Sem & Johnsen gjennomføre transaksjonen, jfr. hvitvaskingsloven § 21. Manglende bidrag til gjennomføring av tilfredsstillende kundetiltak er å betrakte som mislighold av avtalen med selger. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Sikkerhetsstillelse
Alle eiendomsmeglerforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset opptil kr 45 millioner. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 millioner. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over kr 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.
Annet
Dersom ikke annet er opplyst/særskilt avtalt, gjelder Norges Eiendomsmeglerforbunds liste over løsøre og tilbehør som angir hva som bør følge med boliger og fritidsboliger ved salg. Særskilte avtaler om tilbehør må avtales før bindende avtale inngås, dvs før budaksept. Listen kan fås ved henvendelse til megler og vil være et vedlegg til kontrakten mellom partene.
Egen innboforsikring må tegnes av kjøper.
Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E verk eller brann-/feiervesen på eiendommen.
Meglerkontoret er tilknyttet Reklamasjonsnemda for Eiendomsmeglingstjenester, og eventuelle tvister kan forelegges for nemndas behandling.
Dersom handel kommer i stand er det avtalt at selger betaler 0,8% av salgssum inkl mva i provisjon. I tillegg er det avtalt oppstartsgebyr kr 9.900,-, visninger kr 3.000,- pr time, markedspakke kr 19.500,-, inneståelsesebyr kr 1.620,- ved salg av denne eiendommen. I tillegg belastes direkte utlegg.
Dersom handel ikke kommer i stand belastes direkte utlegg, markedspakke kr 19.500,- og tillegg.
Det økonomiske oppgjøret mellom partene utføres av:
Sem & Johnsen Oppgjør AS
Orgnr. 999 638 996
Pb 1613 Vika
0119 Oslo
V/ansvarlig oppgjørsmedhjelper: Rita Bråten, Kathrine Fjeldberg, Christian R. Sunde, Kristine Dahl
Lovanvendelse
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Forbehold om eiendommens tilstand som er spesifisert nok anses som en del av avtalen, og vil derfor ikke kunne påberopes som en mangel. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Det samme gjelder unnlatelse av å undersøke forhold på visning/før bud inngis. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. Det kan ikke forventes at en eldre bolig har samme tilstand som en ny eller nyere bolig. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm, og kjøper la vekt på opplysningen. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel). Dette beløpet har ikke betydning for vurderingen om det foreligger en mangel. Beløpet kommer imidlertid til fradrag i en eventuell utmåling av prisavslag eller erstatning dersom det er mangel ved eiendommen som selger er ansvarlig for.
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jfr. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Oppdragsansvarlig
Sem & Johnsen Nye Boliger
Pb 1613 Vika
0119 Oslo
Foretaksregistrert orgnr: 997812824