Hovedprinsipper for krokket

I dette ballspillet gjelder det å ha køllekontroll.

I Fordel spillere på to lag og avgjør hvilket lag som skal starte. Det «kalde» laget spiller med blå og svarte kuler, og det «varme» laget spiller med røde og gule kuler. Blå kuler spilles alltid først, gule kuler sist.

II Plasser kulen din en klubbelengdes avstand fra startpinnen og forsøk å slå gjennom første bøyle. Lykkes du med dette får du et bonusslag. Hvis ikke, er din tur over.

III Klarer du å slå en kule slik at den blir liggende inntil en annen spillers kule får du to bonusslag. Dette kalles for en krokkering.

IV Bruk det første bonusslaget til å slå på din kule slik at både den, og din motstanders kule, beveger seg. Bruk ditt andre bonusslag til å slå din kule mot riktig bøyle.

V Forsøk videre å slå din kule gjennom alle bøyler i korrekt rekkefølge.

VI Når kulen din har passert gjennom alle seks bøyler to ganger blir du en røver.

VII Du kan nå krokkere alle andre kuler i spillet, men kun én per tur, hvis ikke røverkulen din passerer en bøyle. Røveren din kan derimot ikke krokkere samme kule to ganger etter hverandre.

VIII Spillet er over når et lag blir det første til å ha truffet målpinnen med begge kuler.

Klikk HER for eiendommer med krokketpotensial