Når var du sist på et eiendomsmeglerkontor?

– Lokalkontorenes tid er forbi, hevder Christoffer Askjer. Les hvilke planer han har for Sem & Johnsen, og hvorfor det innebærer et enda bedre tilbud for deg som er kunde.

Da jeg skulle kjøpe min første leilighet i 2001, kjørte jeg fra meglerkontor til meglerkontor for å se på boligannonser i vinduene. Det var nemlig der boligene ble lagt ut først.

Og det var jeg ikke alene om. Var du interessert i bolig i et bestemt område, var det helt naturlig å stikke innom den lokale eiendomsmegleren. Kanskje du til og med fikk servert en kopp kaffe til prospektene.

Det høres jo hyggelig ut, men mye har skjedd siden den gang. For hvor møter du megleren din i dag?

I boligen, så klart. Og kun der.

Vi samler Sem & Johnsen under ett tak

Enten vi liker det eller ikke: Lokalkontorenes tid er forbi. Det høres kanskje litt dramatisk ut, men i praksis har dette skiftet skjedd for lengst. Etter at Finn.no ble den overlegent største markedsplassen for boliger, er det ikke lenger viktig at meglerens kontor har samme postnummer som boligen.

Mange lokalkontorer er dessuten nærmest å betrakte som enkeltpersonforetak. Det er ikke alltid ideelt i møte med store oppdragsmengder eller kompliserte utfordringer. Ikke minst er digitaliseringen kommet så langt at kontraktsmøter og andre formaliteter håndteres vel så godt hjemmefra.

Derfor samler vi nå hele Sem & Johnsen under ett tak. Det gagner deg, fordi det lar oss heve kompetansenivået i hele organisasjonen. Vi kan lære av og inspirere hverandre, og sette inn flere ressurser til oppdragene som krever det. Og ettersom meglerne våre fortsatt er spesialisert på sine områder, bevarer vi den lokale innsikten.

Alt i alt er dette en modell som gjør oss enda bedre i stand til å yte den servicen du og boligen din fortjener.

Over: VIA i Vika. Vi gleder oss til å komme i gang i nye lokaler! Illustrasjon: Schmidt / Hammer / Lassen Architects

Hvordan velge den rette megleren til oppdraget?

Vi vet hvor viktig det er å alliere seg med noen som kjenner området ditt. Selv om vi nå går vekk fra lokale kontorer, forblir vi minst like tunge på lokale meglere.

- Kundene får helt klart et bedre tilbud med den nye modellen forteller eiendomsmegler Simon Skjeldal Andresen.

La oss si at du ønsker å selge et hus på Bekkestua. Da kontakter du oss, og så sender vi den megleren vi mener har best forutsetninger for å selge boligen. Om du allerede vet hvilken megler du ønsker, spør du bare etter vedkommende. Høres det kjent ut? Det er fordi det på mange måter er helt likt som før.

Det som imidlertid blir annerledes, er hva vi tilbyr i kulissene. Og det er der vi løfter leveransen til et nytt nivå.

Mer av det vi er gode på

Ved å samle alle kreftene under samme tak kan vi tilby våre kunder en helt annen, og langt mer solid «rigg». Her blir det sterk fagstøtte til meglerne, sparring rundt strategi og muligheter, rasjonell og effektiv drift, og ikke minst et levende miljø som vil inspirere og motivere. Vi kan i tillegg frita meglerne fra mange av oppgavene som tidligere har vært tidstyver, og bruke kreftene på å utvikle og å ta i bruk systemer som effektiviserer hverdagen for både meglerne og våre kunder. Det betyr at de heller kan bruke kompetansen sin på det som virkelig har verdi for deg som kunde. Akkurat det er noe mange av meglerne våre setter pris på.

– Kundene får helt klart et bedre tilbud med den nye modellen, sier Simon Skjeldal Andresen. Han har vært megler ved Bekkestua-kontoret, og gleder seg til den nye hverdagen.

– Når du driver et lokalkontor er du både megler, daglig leder, administrator, HR-medarbeider og markedsfører. Jeg gleder meg til å rendyrke faget mitt, og utvikle meg sammen med resten av Sem & Johnsen på en helt annen måte enn det vi hittil har kunnet gjøre.

Nå vet du altså hvorfor vi gjør en endring, og håper du er enig i at det gir mening. Men viktigst av alt: Vi kommer fortsatt til å konsentrere oss om din adresse – ikke vår.

Takk for oppmerksomheten, vi sees på visning!