Påskedrømmen om skjærgården

Påsken er høytid for kjøp og salg av sommerhytter, selv om mange tilbringer den til fjells. Her er noen tanker om akkurat det.

Rødt klister og alpefett, søte appelsiner og britisk krim. Påsken er på mange måter høyfjellets egen høytid. Nordmenn trosser rekkeviddeangst og valfarter mot tregrensen for å nyte vinterens siste rester av snø. Noen skal på topptur, andre finne hvilepuls i solveggen – mange kanskje aller helst begge deler. Melkekartongmysteriet skal løses, brilleskille skal markeres og Anthon Berg skal nå årets salgsmål.

Så da skulle en kanskje også tro en vinterhytte rammet inn med Kvikk Lunsj, Solo og gulmalte egg er det perfekte salgsobjekt? Vel, virkeligheten er faktisk en ganske annen. Historien viser oss nemlig at når solen varmer Kari og Ola Nordmanns kinn for årets første gang, vandrer også tankene mot skjærgården i juli – tross ski på beina og topplue på hodet.

Siden steinalderen har vi mennesker planlagt for kommende årstider. Om sommeren konserverer vi mat og tørker ved for vinteren, og når vinteren smelter hen marsjerer vi mot grønnere jakt- og beiteområder. Og her har utviklingen fra huleboere til hyttefolk stått mer eller mindre på stedet hvil.

Hvor vil jeg egentlig med dette? Først og fremst vil jeg ønske en riktig god påske – enten du tilbringer den til fjells eller andre steder. Men jeg vil også erklære markedet for kjøp og salg av vinterhytter som i praksis stengt frem til høsten (når vi planlegger for vinteren igjen).

Så enten du tilbringer påsken i fjellheimen eller ei, vil jeg oppfordre deg til å ikke tenke så mye på vinterhytter som skifter eier akkurat nå. Påsken bør aller helst nytes, og dersom du har krutt på lager til kjøp eller salg av fritidsbolig, bør innsatsen konsentreres andre steder.

For i takt med krokusen og blåklokkene vil snart også markedet for sommerhytter blomstre. Rekkverk skal males, brygger repareres og plattinger snekres – alt for å forberede oss på en årstid fylt med sol, lys og varme. De aller fleste for sin egen sommerferie, men også noen for andres. Mange sommerhytter klargjøres i disse dager ene og alene for nye eiere.

Og her ligger det også muligheter. Årets første kvartal viser en markant oppgang i aktiviteten i hyttemarkedet fra det knusktørre, siste kvartalet vi la bak oss i fjor. Om dette vil gavne selgere eller kjøpere i ukene og månedene som kommer er uvisst, men mye tyder i det minste på at vi vil se en god porsjon aktivitet og mange hytter som bytter eier.

Der aktiviteten florerer, er sjansene for å treffe blink gode. Med titusener av nordmenn som dagdrømmer om grillmat, måkeskrik og morgenbad, er potensiale for et kjempesalg definitivt til stede også denne våren.

Samtidig kan det akkurat i år, med økonomisk nedgangstid og et marked preget av post-pandemisk angrebonanza, være svært gode muligheter også for å få oppfylt hyttedrømmen til overkommelig pris. Lokale variasjoner av tilbud og etterspørsel vil naturlig nok være en faktor her. «Timing is everything».

Betyr dette at jeg oppfordrer til at flest mulig skal kaste seg ut i et volatilt hyttemarked? Nei, det gjør ikke det. Men jeg erkjenner at mange ønsker eller kanskje til og med må nettopp det. Og dere unner jeg et best mulig kunnskapsgrunnlag.

Avslutningsvis vil jeg derfor gjerne gi deg som nært forestående skal utforske hyttemarkedet noen oppfordringer basert på historiske data:

  • Har du planer om å kjøpe vinterhytte, kan du gjøre et godt kjøp nå når markedet for fjellhytter i realiteten er åpent på overtid. Men mulighetene vokser ikke på trær, og det er lenge til utvalget igjen blir større.
  • Har du planer om å selge vinterhytte, har du veldig god tid. Målgruppen er i skjærgårdsmodus, og du bør vente til høsten.
  • Har du planer om å kjøpe eller selge sommerhytte, er mulighetene mange. Den sesongen er for alvor i anmarsj, og det er nå du skal starte om du skal komme i mål til sommerferien.


Ha en fantastisk påske!