Slik holder du kontroll på kostnadene når du pusser opp

Kostnader tilknyttet oppussing kan fort løpe fra deg om du ikke tar deg god tid til å planlegge, sette et budsjett og finne en seriøs håndverker. Slik tar du kontroll over prisdriverne før du starter et nytt oppussingsprosjekt.

Oppussing når alt blir dyrere

Det kan føles som om alt har blitt dyrere, og på mange vis er dette sant. Matvarer, strøm, lån og felleskostnader har økt for mange. Samtidig er mange nordmenn i gang med, eller planlegger, oppussingsprosjekter av varierende størrelser, som nå står i fare for å fordyres på grunn av økte priser. - Når man setter i gang oppussingsprosjekter, er det alltid mulig at man kan møte på uforutsette kostnader, som i verste fall kan løpe helt løpsk, forteller Anniken Johnsen, eiendomsmegler i Sem & Johnsen.

Er man for eksempel ikke nøye på kontrakt med håndverker, åpner dette for uheldige overraskelser senere i løpet. Legger man ikke en plan for mindre og større komplikasjoner, som alltid kan oppstå, kan prosjektet kreve langt mer tid, penger og innsats enn forventet. - Nettopp derfor er det helt essensielt at man planlegger godt, tar forholdsregler og at man setter opp et godt budsjett, fortsetter Johnsen.

Prisdrivere

Større oppussingsprosjekt, som baderomsrenovering og etterisolering, er kostbare i utgangspunktet. Likevel, god planlegging, en sparsommelig tilnærming til materialvalg, et detaljert budsjett og en grundig anbudsprosess, kan utgjøre en forskjell på flere 100 000 kroner. - Jo større prosjektet er, desto større er den potensielle kostnadsgevinsten ved god planlegging, understreker Johnsen.

Det er i planleggingsfasen du har mulighet til å ta kontroll over utgiftspostene. De største prisdriverne i et oppussingsprosjekt er:

  • Størrelsen på rom/bolig
  • Antall bad/kkjøkken
  • Strukturelle endringer
  • Materialer og standard
  • Valg av entreprenør

I tillegg kan det oppstå komplikasjoner i løpet av selve utføringsfasen, men en god plan og et godt budsjett begrenser risikoen. En god plan innebærer blant annet at du tenker gjennom hva slags komplikasjoner som kan oppstå. Skal du for eksempel skifte tak, er det mulig at det avdekkes råte i undertaket, noe som vil forlenge og fordyre arbeidet. Dersom dette skulle skje, er det viktig å ha slingringsmonn i både budsjett og tidsplan.

Slik planlegger du

Start med å gå gjennom hva du ønsker å oppnå med oppussingsprosjektet ditt: hvilke løsninger, estetikk og funksjoner du vil ha samt hva du ønsker, og mester, å gjøre selv.

For en mer sparsommelig oppussing, burde du deretter ta en streng gjennomgang av ønskelisten for å finne det du egentlig trenger og vil bruke penger på. Videre burde du forsøke å kjøpe mest mulig brukt: Møbler, inventar og materialer kan kjøpes brukt, og i noen tilfeller hentes gratis.

Endringer underveis i prosjektet blir ofte kostbart, derfor lønner det seg å tegne opp og visualisere slik at man er helt sikker på at prosjektet blir slik man ønsker. Mange faller også for fristelser i løpet av arbeidet og bruker penger på plutselige ideer og ønsker. - Sett opp et budsjett som stiller krav til deg og som forebygger unødvendig pengebruk. Før opp kostnader underveis slik at du har holder deg til budsjettet, sier Johnsen. Glem ikke å legge inn slingringsmonn i tilfelle prosjektet støter på utfordringer.

Anbudsprosess

- Skal du i gang med et større prosjekt, er en god anbudsprosess viktig for å finne en seriøs håndverker til en god pris, forklarer Johnsen. Be om tilbud fra minst tre forskjellige aktører slik at du kan sammenligne, og ta deg tid til å bakgrunnssjekke firmaene. Sjekk at de har godkjenningene som trengs for prosjektet ditt, at de har gode referanser og at de har solid økonomi.

Etter entreprenøren er valgt, står kontrakt for tur. Kontrakten burde inneholde alt du har blitt enig om med entreprenøreren. Ifølge Forbrukerrådet burde alle håndverkkontrakter inneholde punkter om følgende:

  • Pris
  • Oppstart
  • Fremdriftsplan
  • Ferdigstillelse
  • Betalingsbetingelser