En meglerkultur utenom det vanlige

Her i Sem & Johnsen er vi stolte av kulturen vår. Vil du vite hvorfor? I denne videoen får du bli med en tur på innsiden, og møte noen av dem som kjenner oss aller best.

Fra kaffekoker til administrerende direktør

Christoffer Askjer er i dag administrerende direktør i Sem & Johnsen, men startet som resepsjonist og kaffekoker på meglerkontoret som lå rett over gaten for dagens Frognerkontor. Gjennom sin egen reise har han lært hvor viktig det er med et rammeverk som spiller deg god. Dels er infrastrukturen av betydning, men det viktigste er å legge til rette for menneskene som skal gjøre jobben.

– Vi har en fantastisk merkevare, de råeste kontorlokalene og de beste systemene, men uten folkene våre er det ikke verdt noen ting, sier han.

Meglerbransjen er nok mer kjent for å dyrke individet enn fellesskapet, men i Christoffers verden er det ingen motsetning mellom de to. Tvert imot.

– Har du det bra på jobb, presterer du bra. Noe av det jeg kanskje er aller mest stolt av de siste ti årene, er at vi har skapt en kultur helt fri for spisse albuer. Vi har vist hverandre at vi sammen blir mye bedre når vi klapper kollegaen på skulderen i stedet for å prøve å rappe maten fra fatet hans, forteller han.

Sjef og lærling på samme tid

Kristian Ask, som har vært megler i mer enn ti år, kan skrive under på at det har stor verdi å skape et sted der delingskulturen og fagmiljøet står sterkt. Han forteller at meglerne i Sem & Johnsen jobber for at alle skal lykkes, noe som ifølge ham selv ikke er en selvfølge i bransjen.

– Det er en delingskultur i Sem & Johnsen som er er ganske unik.

For eksempel utveksler Kristian ofte erfaringer med kollegaene på kontoret, blant andre Jan Fredrik Bonde, som har mer enn 30 års fartstid, og gjennomført mer enn 4000 omsetninger. Det kollegiale setter sitt preg på hverdagen, men Kristian verdsetter samtidig at han selv kan ta styringen over sitt.

– Du er din egen sjef i det du driver med, og det er takhøyde for å være deg selv, og for å bli den megleren du ønsker å være.

Omgivelsene som styrker meglerne

– Grunnen til at jeg trives så godt i Sem & Johnsen er menneskene jeg jobber med, slår eiendomsmegler Iga Okon fast. – De danner et fundament som gjør at jeg føler meg i trygge omgivelser, og jeg vet at de vil mitt beste.

Dette med betydningen av trygghet i hverdagen er veldokumentert i forskningen, men kanskje litt underkommunisert i eiendomsmeglerbransjen. Boligsalg har mye å si for kundenes privatøkonomi, og en del av livet som eiendomsmegler er ansvarsfølelsen som følger med hvert eneste oppdrag. – Har jeg presentert denne boligen så godt det er mulig? – Er prisantydningen riktig? – Er alle interessenter fulgt opp 100 prosent?

Måten Sem & Johnsen er organisert på, med alle samlet under ett tak, øker komforten for dem som er ute hos kundene. Her får eiendomsmeglerne skinne i front, vel vitende om at de har et av Norges mest kompetente fagmiljøer i ryggen. Det skader heller ikke med omgivelser som er over gjennomsnittet inspirerende.

– Alle i Sem & Johnsen gleder seg til å flytte inn i byens råeste lokaler, sier Christoffer og viser til at hele gjengen nå skal starte en ny hverdag i Oslos nye praktbygg, Via Vika. – Vi gleder oss til å vise markedet hva vi kan få til når vi organiserer oss på denne måten.

Modellen med spredte lokalkontorer hadde sine klare begrensninger. Med alle på ett sted, blir det mulig å dele erfaringer, kompetanse og ressurser på en helt annen måte. Christoffer lover først og fremst en enda bedre kundeopplevelse, men kanskje vel så mye et løft for alle som jobber i Sem & Johnsen.

– Kort sagt: Vi blir bedre meglere og kan gi forbrukeren en mye bedre tjeneste enn om vi sitter på hver vår tue.

Opplevelsene du vokser på

Mens noen tenker på bedriftsarrangementer som en ren premie, eller som et plaster på såret i hektiske tider, er det en litt annen tilnærming som gjelder for det renommerte eiendomsmeglerhuset.

I Sem & Johnsen er de sosiale tiltakene avgjørende for å videreføre den kulturen det har tatt årevis å bygge opp. Turer er ikke bare turer; gjør man det rett løfter de både den enkelte og fellesskapet. Derfor er firmaturene – nå sist til Lofoten – spekket med utfordringer, utflukter og moro. Hele tiden med samværet i fokus, og alle er med.

– Alle i Sem & Johnsen er like viktige for at resultatet vi oppnår skal bli bra. Det reflekteres gjennom firmaturer, kick-offs, hvordan vi snakker sammen – hvordan vi rett og slett behandler hverandre som en stor familie, sier Christoffer.