En strategisk tilnærming forenkler leilighetssalget

Etableringsfasen er spennende. Det bør ikke nødvendigvis megler være. Dette unge paret fikk erfare hvor lettvint et boligsalg kan være når man lytter til ekspertisen.

Da Christine Elsrud Bjerke og Carl Fredrick Bjerke endelig fikk realisert husdrømmen i Holmenkollen, sto salget av den 108 kvadratmeter store toppleiligheten på Majorstuen for tur. Anbefalt av venner og bekjente falt valget på Sem & Johnsen, og daglig leder Caroline Stensrød tok oppdraget.

En erfaren eiendomsmegler som kjenner marked og målgruppe kan være avgjørende for å få solgt en bolig til ønsket tidspunkt og pris. Jo mer eksklusivt et objekt er, jo større er også fallhøyden ved feil valg av strategi. For Christine og Carl Fredrick viste valget av megler seg å bli innertier.

En eiendomsmegler som kjenner markedet

Nettopp erfaringen med å selge denne typen boliger tidligere, mener Christine ble avgjørende både for valget av megler og for at salget gikk så bra som det gjorde.

– Jeg tror det som gjorde oss trygge i salgsprosessen var det å vite at dette er noe megler har gjort mange ganger før. At de har god erfaring med å selge tilsvarende objekter, forteller hun.

Carl Fredrick stemmer i, og understreker blant annet det faktum at Caroline viste tydelig interesse for objektet og målgruppen, så vel som hvordan de best kunne vise den frem. Han trekker blant annet frem kveldsfotografering som en avgjørende faktor for å skille seg ut i mengden.

At leiligheten kunne skilte med en eksklusiv takterrasse på hele 40 kvadratmeter med panoramautsikt over Oslo, visste nemlig Caroline å utnytte til det fulle i fremvisningen av leiligheten.

– En unik takterrasse som dette fortjener rett og slett å bli vist frem fra sin beste side. Vi bestilte utebilder med solgaranti, og gikk flere runder for å sørge for at alle kvalitetene kom til sin rett, forteller den erfarne eiendomsmegleren.

Christine og Carl Fredrick er generelt mektig imponert over stylingen som ble gjort med leiligheten, og at Caroline hadde en overordnet og målrettet plan med alt hun foreslo. Det strategiske hodet kom ikke minst til sin rett da de la salgsstrategien for leiligheten.

Bruk prisantydningen strategisk

Fordi timing er viktig, sørget paret og eiendomsmegler sammen for å ha formalitetene i orden i god tid før leiligheten skulle ut for salg. Det ga dem muligheten til å sondere markedet, og identifisere et optimalt vindu for når de skulle legge ut leiligheten.

– Tilstandsrapport, egenerklæring og prospekt ble klart tidlig. I teorien kunne vi bare trykke på knappen og annonsere på Finn.no da vi så at timingen var riktig. Og det var akkurat det vi gjorde. Ved å legge ut leiligheten da det var få eller ingen konkurrerende boliger ute, gjorde vi at alle interessentene kom til oss, fortsetter Caroline.

Et annet viktig element var prisantydningen. Også der opplevde Christine og Carl Fredrick at megleren hadde en fornuftig tilnærming til både dem og markedet.

– En av de tingene vi var usikre på underveis var prisantydning som var riktig å gå ut med, gitt det markedet vi hadde. Vi var motiverte for å få solgt etter første visningsrunde.

Å sette riktig prisantydning på en bolig er en evig runddans for både selger og megler. Hvordan responderer markedet? Hvor legger andre seg? Bør jeg gå høyt eller lavt ut? I tillegg skal en være varsom for ikke å prise boligen urealistisk høyt eller lavt.

Det lønner seg høre på ekspertene

Prisantydningen som ble satt på leiligheten traff åpenbart målgruppen godt. Christine forteller om lettelse over hvor smidig og greit salget gikk for seg.

– Vi fikk solgt etter første visningsrunde, så det var veldig behagelig ettersom vi hadde kjøpt ny bolig allerede.

Det ble altså med den ene visningen for Christine og Carl Fredrick, som ikke nøler med å anbefale Sem & Johnsen videre.

– Jeg ville absolutt gått for Sem & Johnsen igjen. Jeg synes prosessen var veldig god og vi er veldig fornøyd med megleren, oppsummerer hun.

Når salget gikk så bra som det gjorde, ser ikke Carl Fredrick noen grunn til å være uenig med henne.

– Vi kan nesten ikke si noe annet i og med at leilighetssalget gikk så bra som det gjorde, avslutter han.

Vil du vite mer?

Fyll ut skjemaet og jeg tar kontakt med deg!

Les våre Retningslinjer for personvern